Zdjęcie ilustracyjne

i

Autor: fot. Predator Games

E-sport

5 powodów, dla których warto pozwolić dziecku na e-sport. Warto o tym wiedzieć!

2023-04-17 8:49

Większość rodziców nadal uważa, że "granie w gry" jest tylko i wyłącznie szkodliwe. Warto obalić ten stereotyp, przed wami 5 powodów, dla których warto pozwolić dziecku na e-sport.

Spis treści

  1. Dlaczego warto pozwolić dziecku grać w gry komputerowe
  2. Budowanie swojej konkurencyjności na rynku pracy
  3. Zwiększanie kompetencji społecznych
  4. Otwarcie na świat
  5. Wzmacnianie poczucia własnej wartości
  6. Podążanie za wzorcami

Dlaczego warto pozwolić dziecku grać w gry komputerowe

Gaming niesie za sobą wiele zalet, jednak wciąż pozostają one w cieniu powszechnie panujących stereotypów. W konsekwencji rodzice ograniczają dzieciom możliwość rozwijania swojego hobby, narażając je na pogorszenie relacji między nimi. Warto zatem przyjrzeć się pozytywnym stronom e-sportu i lepiej poznać świat gier komputerowych, którym żyją młodzi ludzie.

Oto 5 najważniejszych zalet uprawiania e-sportu przez nastolatków.

Budowanie swojej konkurencyjności na rynku pracy

Nastolatkowie uprawiający e-sport mają szansę stać się w przyszłości atrakcyjnymi kandydatami, o których będą zabiegać najlepsi pracodawcy na rynku. Gry rozwijają szereg kompetencji pozwalających wyprzedzić zawodową konkurencję: zdolność uczenia się, spostrzegawczość, nastawienie na rozwój i szybkie rozwiązywanie problemów, elastyczne reagowanie na nieprzewidziane sytuacje, ponadprzeciętna dynamika działania, niestandardowe myślenie, chęć podejmowania ryzyka czy spryt. Taki zestaw kompetencji jest w stanie wykształcić w nastolatkach świat gamingu.

"Do gier mających ogromną siłę sprawczą od lat należy Fortnite. Szybka rozgrywka typu „battle-royale” to przede wszystkim kreatywność, działanie poza utartymi schematami, refleks oraz umiejętność chłodnych kalkulacji. League of Legends, czyli popularny LoL, kształci w młodych ludziach umiejętność strategicznego i logicznego myślenia, Rocket League szybkiego rachunku potencjalnych szans i zagrożeń, z kolei wirtualne Szachy uczą logiki oraz rozwiązywania problemów" – wyjaśnia Łukasz Łopuszyński, Country Manager w Acer Poland, które organizuje największe w Europie Międzyszkolne Rozgrywki Esportowe Predator Games 2023. Sponsorem Generalnym rozgrywek Predator Games jest PKO Bank Polski.

Jak dodaje: Nie bez powodu to właśnie te wirtualne światy zdecydowaliśmy się włączyć do naszego turnieju e-sportowego. Przygotowanie do rozgrywek nie będzie kolidowało z obowiązkami, jakie młodzi ludzie mają wobec nauczycieli i rodziców. A wręcz przeciwnie – rozwijające się kompetencje sprawnie pozwolą połączyć uczniom rzeczywistość online i realną.

Gry online wykształcają nie tylko umiejętności miękkie, ale i zręczność manualną, która może być przydatna na przykład w… medycynie. A dokładniej przy obsłudze robotów, które – zgodnie z przewidywaniami – mogą zdominować tę dziedzinę nauki. Co ciekawe, wielu pracodawców już dzisiaj testuje potencjalnych kandydatów właśnie w symulacjach komputerowych. Przykładem może być tutaj chociażby holenderska agencja zatrudnienia Randstad. Firma zdecydowała się na przeprowadzenie rekrutacji w grze GTA Online, która przyciąga entuzjastów wózków widłowych. A to właśnie przedstawiciele tego zawodu byli pożądani na lokalnym rynku. Po utworzeniu cyfrowego oddziału agencji tamtejsi rekruterzy przeprowadzali pierwszy etap kwalifikacji właśnie w świecie online.

Zwiększanie kompetencji społecznych

Pokolenie Z wychowuje się w świecie opanowanym przez technologie. Popularne „zetki” do kontaktu z rówieśnikami wykorzystują różne platformy komunikacyjne i socjalizujące, jak Discord czy Twitch, dlatego bariera wirtualnego świata gier komputerowych nie jest dla nich żadną przeszkodą. Ponadto e-sport wymaga od zawodników nienagannej komunikacji i doskonałej współpracy. Młodzi ludzie, chcąc odnosić sukcesy w tym świecie, muszą szybko wykształcić w sobie umiejętność pracy w zespole i stawiania dobra drużyny ponad swoje indywidualne dobro.

"Najnowsze badanie „Polish Gamers Kids” pokazuje, że 88% osób z grupy wiekowej 9-15 lat to aktywni gracze. Elektroniczna rozrywka to nie jest zajęcie niszowe, lecz stanowi ważny element życia społecznego młodych ludzi. Często wybierają gry nie tylko ze względu na własne zainteresowania, ale też po to, aby przynależeć do określonej grupy rówieśniczej. Wspólne granie jest formą podtrzymywania relacji, a udział w rozgrywkach e-sportowych znacząco je umacnia" – wyjaśnia dr Dominika Urbańska-Galanciak, socjolog i Dyrektor Zarządzająca w Stowarzyszeniu Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego.

Jak dodaje: "Przygotowując się do rozgrywek, drużyna potrzebuje sprawnej komunikacji, rozpoznania kompetencji każdego zawodnika, a co za tym idzie podziału ról i systematycznych treningów. Z drugiej strony pojawia się aspekt rywalizacji z innymi drużynami, który uczy akceptacji porażek oraz motywuje do wnikliwych analiz przebiegu rozgrywki, a następnie opracowywania i testowania skuteczniejszych strategii. E-sport to także nieoceniona lekcja tolerancji. W grze wszyscy są równi i mają taką samą szansę na osiągnięcie sukcesów bez względu na jakiekolwiek różnice demograficzne lub inne czynniki."

Otwarcie na świat

Gaming, jak mało które hobby, daje możliwość współpracy z rówieśnikami z całego świata. Chęć wymiany doświadczeń skłania do przełamania bariery językowej i jest dobrą motywacją chociażby do przyspieszonej nauki języka angielskiego, która może zaowocować biegłością w tym zakresie. Kontakt z osobami zza granicy to także szansa na wyjście poza „lokalną bańkę” również pod kątem kulturowym i obyczajowym. Dzięki temu młodzi ludzie wchodzą w dorosłość z otwartą głową oraz siecią cennych kontaktów.

Wzmacnianie poczucia własnej wartości

Gaming – jak każdy inny sport – daje wiele satysfakcji i radości z odnoszonych zwycięstw.

"Z rozmów z nauczycielami i uczniami biorącymi udział w sezonie 0 wiemy, że wygrany turniej lub nawet pojedyncza bitwa potrafią dodać skrzydeł. Zawodnicy urastają do rangi „gwiazd” w swoich szkołach i lokalnym środowisku. Stają się autorytetami dla swoich rówieśników i młodszych kolegów, którzy podobnie jak oni chcą spróbować swoich sił w esporcie. To dobry prognostyk na przyszłość i szansa, że przez dorosłe życie będą szli z naprawdę podniesionym czołem" – dodaje Łukasz Łopuszyński.

Podążanie za wzorcami

Świat esportu to także osoby, których kariera oraz wartości, jakie przekazują chociażby w swoich mediach społecznościowych, mogą być drogowskazem dla młodych ludzi, dopiero wkraczających w ten świat. Niekwestionowanym ulubieńcem nastolatków jest Jarosław „Pasha” Jarząbkowski. Konto na Instagramie tego byłego profesjonalnego gracza Virtus.pro śledzi prawie 780 tysięcy osób. Aktualny zawodnik MMA udowadnia, że zaangażowanie w gaming nie przekreśla stworzenia trwałych relacji w świecie rzeczywistym i kariery po zakończeniu tej esportowej. Z kolei Marcin „Jankos” Jankowski – mimo jedynie częściowego wsparcia ze strony rodziny – został jednym z najlepszych zawodników w Europie grających w League of Legends, za co jako pierwszy gamer w historii został uhonorowany specjalną nagrodą Przeglądu Sportowego w kategorii Esport podczas 86. edycji plebiscytu organizowanej przez ten magazyn.