Spis treści
- Baldur's Gate 3 – wszystkie klasy postaci
- Baldur's Gate 3 – lista najlepszych klas postaci
- Bard
- Kapłan
- Paladyn
- Czarnoksiężnik
- Warlock
- Czarodziej
- Barbarzyńca
- Druid
- Wojownik
- Rogue
- Ranger
Baldur's Gate 3 zadebiutuje na PC 3 sierpnia 2023 roku, a na konsolach nowej generacji 6 września 2023 roku i jeszcze przed samą premierą gry wielu sympatyków serii dywaguje nad dostępnymi postaciami w grze. Klasy w Baldur's Gate 3 różnią się od siebie diametralnie, począwszy od czarowania, kończąc na mocarnym biciu, jednak nasz subiektywny oraz przewidywany ranking wskaże, że chociaż wszystkie z nich mogą dawać masę zabawy, tak nie wszystkie będą równie potężne. Wszystkie z nich mają dobre i słabe strony, więc wybranie najlepszej klasy na sam początek gry może ją wam zdecydowanie ułatwić. Pod spodem prezentujemy subiektywny ranking z podziałem na "Tier'y" i wyjaśniamy wszystkie klasy postaci w Baldur’s Gate 3.
Baldur's Gate 3 – wszystkie klasy postaci
Klasy w Baldur's Gate 3 są prawdopodobnie najważniejszym wyborem, jakiego dokonasz w grze, ponieważ określają one zdrowie, zdolności, zaklęcia, oraz różne umiejętności twojej postaci. Wszystkie klasy mają swoją wartość i nie ma takiej, która jest najlepsza lub najsłabsza. Nawet w Dungeons and Dragons Fifth Edition, TTRPG, na którym mocno wzorowana jest mechanika gry i świat, nigdy nie udało się uzyskać równego poziomu mocy klas – i w Baldur’s Gate 3 nie jest inaczej.
Obecnie w Baldur’s Gate 3 jest jedenaście klas do wyboru, a kolejne będą stopniowo dodawane. Poniżej przedstawiamy wszystkie dostępne postacie w grze, aby następnie móc przejść do ich dokładnego omówienia kategoryzując je na Tier S, A, B i C.
- Barbarzyńca
- Tank i wojownik oparty na sile/kondycji.
- Bard
- Wszechstronny, oparty na zręczności/charyzmie, wspierający czarodziej i użytkownik umiejętności.
- Kapłan
- Czarodziej oparty na mądrości, którego moce różnią się w zależności od boga.
- Druid
- Czarodziej oparty na mądrości, zdolny do transformacji, wzmocnień i wsparcia.
- Wojownik
- Klasa oparta na sile/zręczności/kondycji, którą można wybrać do dowolnej niemagicznej walki.
- Paladyn
- Oparta na sile/charyzmie klasa walcząca w zwarciu, tank, uzdrowiciel i klasa wsparcia.
- Ranger
- Oparty na Zręczności/Mądrości wojownik walczący w zwarciu i walczący na dystans z pewnymi umiejętnościami magicznymi.
- Rogue
- Użytkownik skradania się i umiejętności oparty na zręczności, skupiający się na uderzeniach zadających duże obrażenia.
- Czarnoksiężnik
- Czarodziej oparty na charyzmie, z naciskiem na surową siłę ognia i moce zależne od „linii krwi”.
- Warlock
- Czarodziej oparty na charyzmie z wszechstronną pulą zaklęć „wszystkich zawodów”, które różnią się w zależności od ich magicznego patrona.
- Czarodziej
- Czarodziej oparty na inteligencji, specjalizujący się w szkołach magii.
Baldur's Gate 3 – lista najlepszych klas postaci
Bard
- Tier: S
- Typ klasy: Zaklinacz, wspierający rzucający zaklęcia i wszechstronny użytkownik umiejętności
- Główne atrybuty: Charyzma, Zręczność
- Atrybuty drugorzędne: Inteligencja, Kondycja
- Plusy: Dobry wszechstronny, bardzo dobry w manipulacji, coś na każdą sytuację
- Wady: Brak ogromnych opcji siły ognia
Bardowie są niezwykle przydatni i sympatyczni. To jedna z kilku klas rzucająca czar Charyzmy, mająca różnorodne zaklęcia, które odpowiednio wspierają, leczą i kontrolują. Posiadają oni również lepszy pancerz i zdrowie niż czarodzieje, co czyni ich nieco mniej ryzykownymi w walce. Twoi bardowie mogą nie dysponować potężnie zadającą obrażenia magią, ale często unikają walki za pomocą miodowych słów i czarujących efektów lub dedukcji alternatywnej ścieżki, jeśli postawisz na konfigurację Inteligencji.
Kapłan
- Ties: S
- Typ klasy: Zróżnicowany czarodziej napędzany boską mocą, skupiający się głównie na wsparciu/leczeniu
- Główne atrybuty: Mądrość
- Atrybuty drugorzędne: Kondycja, Siła
- Plusy: Najlepszy uzdrowiciel, bardzo elastyczny jako całość, kilka świetnych zaklęć
- Wady: Brak broni bojowej
Kapłani byli dość zepsuci w D&D 5E i tutaj nie jest inaczej: ci czarodzieje są jednymi z najlepszych uzdrowicieli w grze, ale mają też siłę ognia i wszechstronność, aby to poprzeć. W połączeniu z faktem, że mogą wyposażyć się w średni pancerz i tarcze, aby przetrwać w walce, stanowią oni całkiem potężną klasę jako całość. Sama sztuczka Guidance jest trochę przełomem i jednym z najlepszych zaklęć Baldur's Gate 3.
Paladyn
- Tier: A
- Typ klasy: Charyzma czarodziej, uzdrowiciel i czołg walczący w zwarciu
- Główne atrybuty: Siła, Charyzma
- Atrybuty drugorzędne: konstytucja, mądrość
- Plusy: Charyzma, opcje wsparcia i leczenia, nieograniczone opcje wyposażenia
- Wady: Brak opcji dystansowych lub ogromnej siły ognia, zaklęcia są ograniczone
Paladyni to świetna postać do zabawy. Są czołgami walczącymi w zwarciu i wojownikami pierwszej linii, którzy mogą również rzucać magią, która leczy, wspiera, kontroluje lub po prostu unicestwia wrogów, a ich wyniki Charyzmy oznaczają, że nadal pełnią rolę poza walką jako przystojni zaklinacze.
Czarnoksiężnik
- Tier: A
- Typ klasy: rzucający zaklęcia ze szklanej armaty skupiony na zadawaniu wysokich obrażeń i modyfikacji zaklęć
- Główne atrybuty: Charyzma
- Atrybuty drugorzędne: Kondycja, Zręczność
- Plusy: Ogromne obrażenia, metamagia zaklęć może być bardzo pomocna, charyzma to dobra statystyka, wokół której można budować build
- Wady: Brak obrony, brak umiejętności posługiwania się bronią
Czarnoksiężnik jest mniej wszechstronnym niż jego kuzyn, Czarodziej. Posiadanie zaklęć wywodzących się z Charyzmy jest świetne, ponieważ oznacza to, że możesz pełnić podwójną rolę jako „lider” grupy, a możliwość modyfikowania zaklęć za pomocą Metamagii oznacza, że możesz zyskać więcej z posiadanych zaklęć. Jednak oczywistą wadą jest to, że nie będziesz posiadał wielu punktów zdrowia i nie możesz używać żadnej broni poza tymi najbardziej podstawowymi.
Warlock
- Tier: A
- Typ klasy: Wszechstronny czarodziej ze sztuczkami na każdą sytuację
- Główne atrybuty: Charyzma
- Atrybuty drugorzędne: Kondycja, Zręczność
- Plusy: Zestaw sztuczek, który potrafi zagrać w każdej sytuacji, krótki cooldown umiejętności
- Wady: Mistrz niczego, często brakuje mu miejsc na zaklęcia
Czarnoksiężnik jest magicznym odpowiednikiem Rogue'a. Posiada średni pancerz, średnie zdrowie, średnie możliwości broni, średnie zaklęcia (choć zróżnicowaną pulę do wyboru) i chociaż ma mniej miejsc na zaklęcia niż większość, odświeżają się one znacznie szybciej niż u innych. Poza tym, bycie charyzmatycznym magiem może dać ci wiele możliwości dyplomatycznych.
Czarodziej
- Tier: A
- Typ klasy: Czysty czarodziej, który po drodze może nauczyć się dodatkowych zaklęć.
- Główne atrybuty: Inteligencja
- Atrybuty drugorzędne: Kondycja, Zręczność
- Zalety: Elastyczny zabójca, któremu rzadko brakuje magii
- Wady: Kiedy zabraknie Ci magii, masz kłopoty. Poza tym jesteś gąbczasty
Czarodziej jest dla magii tym, czym Wojownik jest dla sprzętu — czekiem in blanco na robienie wszystkiego, co chcesz (oprócz leczenia). Czarodzieje koncentrują się na określonych rodzajach zaklęć i są oni znacznie bardziej wszechstronni, z większą listą zaklęć i zwiększonym odzyskiwaniem many, które umożliwia regenerację Slotu Zaklęć. Ponadto mogą trwale nauczyć się nowych zaklęć.
Barbarzyńca
- Tier: B
- Typ klasy: Czołg do walki w zwarciu
- Główne atrybuty: Siła, Kondycja
- Atrybuty drugorzędne: Zręczność, Mądrość
- Zalety: Więcej zdrowia niż jakakolwiek inna klasa, dobra siła frontu
- Wady: Niewiele umiejętności lub opcji dystansowych
Barbarzyńcy to jedna z nowszych klas dodanych do Baldur's Gate 3, bardzo podobna do Wojownika. Wyróżniają się na pierwszej linii walki i są stworzeni do walki w zwarciu. Dodatkowo są bardzo wytrzymali, co sprawia, że są w stanie przetrwać większość kryzysowych sytuacji.
Druid
- Tier: B
- Typ klasy: Wspierająca, kontrolująca i użyteczna czarodziejka oparta na rzeczach naturalnych
- Główne atrybuty: Mądrość
- Atrybuty drugorzędne: Kondycja, Zręczność
- Plusy: Niezbyt zależne od zaklęć, zasady Wild Shape
- Wady: Nie tak duża siła ofensywna, jak można by się spodziewać
Druidzi to w zasadzie – zaklęcia i Dziki kształt, z których ten drugi pozwala na przemianę w różne zwierzęta. Jest to niezwykle wszechstronna moc, która służy również do tankowania wszelkich ataków. Druid ma również duży wybór zaklęć, ale poza kilkoma godnymi wyróżnienia, takimi jak Shillelagh i Heat Metal, większość z nich mocno odstaje.
Wojownik
- Tier: B
- Typ klasy: Czek in blanco na walkę niemagiczną
- Podstawowe atrybuty: Siła, Zręczność, Kondycja
- Atrybuty drugorzędne: Mądrość
- Zalety: Wytrzymały, zdolny do używania dowolnej broni lub zbroi
- Wady: Trochę nudny, niezbyt dobry poza walką
Wojownik to ogólny wybór, który ma pozwolić na dowolną konfigurację broni i zbroi, w zależności od tego, co stworzysz. Powinieneś wybrać Siłę lub Zręczność na samym początku i od tego momentu skupiać się na rozwijaniu tych dwóch atrybutów. Wojownicy są niezawodni w walce, jednak poza nią nie prezentują niczego specjalnego.
Rogue
- Tier: B
- Typ klasy: Klasa wymagająca umiejętności i skradania się, która zadaje celne ataki z dużymi obrażeniami
- Główne atrybuty: Zręczność
- Atrybuty drugorzędne: inteligencja, mądrość, charyzma
- Plusy: Dużo umiejętności, duża mobilność, częste ataki z ukrycia
- Wady: Ryzykowna i nieco sytuacyjna klasa
Łotrzykowie są naprawdę ciekawi, jednak brakuje im siły ognia nawet podczas ataków z zaskoczenia. Może to oznaczać, że podczas wpadki w zasadzkę zwyczajnie zbyt mała ilość HP waszej postaci zamieni się w przykry zgon. Poza tym łotrzykowie są stworzeni do przeprowadzania zwiadu, co zawsze jest niezwykle ryzykowne — wszyscy znamy niebezpieczeństwa związane z rozbiciem drużyny.
Ranger
- Tier: C
- Typ klasy: atakujący na dystans, który specjalizuje się w określonych podejściach
- Główne atrybuty: Zręczność, Mądrość
- Atrybuty drugorzędne: Kondycja, Siła
- Plusy: Wysokie zdrowie, pewne różnice w buildach
- Minusy: Nie jest wyjątkowy pod żadnym względem
Klasa typu Ranger będzie raczej zdecydowanie najbardziej odstawać od reszty. Powodów jest parę, jak chociaż posiadanie wielu umiejętności do wyboru, które tak naprawdę nie stanowią realnego zagrożenia. Zręczność jest tutaj twoim chlebem powszednim, ponieważ pula zaklęć, które odblokowujesz na poziomie 2, jest niewielka i trochę sytuacyjna. Powinieneś prawdopodobnie sprawdzić, jak używać dwóch broni w Baldur’s Gate 3, ponieważ jest to klasyczna wersja dla Rangersów.