Raport Biblioteki Narodowej jasno wskazuje, że w 2022 r. 72% badanych nastolatków było czytelnikami książek. Frekwencja na tegorocznej edycji Targów Książki w Poznaniu również dowiodła, że czytelnictwo wśród młodzieży w Polsce ma się dobrze. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj rola BookTokerów, czyli użytkowników TikToka, którzy tworzą treści związane z literaturą. Śmiało można stwierdzić, że nowym typem influencera, a jednocześnie idolem nastolatków stała się dzisiaj osoba, która dzieli się historiami z przeczytanych książek, i to w dużych liczbach. BookTokerzy są w stanie przeczytać nawet od 100 do 300 książek w ciągu roku. Co ciekawe, wykorzystują w tym celu nie tylko konwencjonalne techniki szybkiego czytania, ale też czytanie symultaniczne z audiobookiem w kilkukrotnym przyspieszeniu. Takie połączenie pozwala nie tylko sprawnie zapoznać się z treścią książek, ale też więcej z nich wyciągnąć.
Kolejki fanów na Targach Książki w Poznaniu ustawiały się już nie tylko do autorów popularnych pozycji, ale też do TikTokowych twórców, którzy o nich opowiadają. To właśnie te przepełnione emocjami opowieści sprawiają, że w młodych ludziach kiełkuje miłość do książek, a później rozrasta się do niebotycznych rozmiarów.
– Od zawsze jakaś część młodych ludzi próbując się zdefiniować wybierała przynależność do subkultur i wyrażała ją charakterystycznym stylem ubierania. To był jasny sygnał, z czym dana osoba się utożsamia. (…) Po wejściu internetu stare subkultury zniknęły i ustąpiły miejsca mikro trendom, ale potrzeba młodych ludzi pozostała. Myślę, że dziś zamiast zakładać glany niektórzy zakładają BookToka i w ten sposób definiują tożsamość i przynależą do grupy – mówi Monika Burchart, promotorka książek.
O fascynacji i zaufaniu do miłośników literatury z TikToka świadczy fakt, że Człowiekiem Książki 2023 roku w plebiscycie serwisu Lubimyczytac.pl została właśnie jedna z BookTokerek. Nela Mańkowska (@culturomaniaczka) na swoim koncie zgromadziła już ponad 270 tysięcy obserwujących i 18 milionów polubień. Twórców związanych z trendem #BookTok w Polsce nietrudno szukać, należą do nich m.in. @agatandbooks (424 tys. obserwujących), @lostreadingsoul (382,8 tys.), @kaja.wawer (380,8 tys.), @mrukbooki (269,6 tys.) i @booksbynadus (195 tys.) i wielu innych. Ich twórczość nie tylko odgrywa dużą rolę w pielęgnowaniu czytelnictwa i zamiłowania do literatury, ale też pomaga młodym ludziom rozwijać się, poszerzać horyzonty i wyrażać siebie.
BookTok to społeczność miłośników książek na TikToku, która ma realny wpływ na wyniki sprzedaży i popularność konkretnych tytułów czy autorów. Na platformie TikTok można znaleźć 29 milionów filmów oznaczonych jako #BookTok, gdzie twórcy i ich odbiorcy dzielą się poleceniami, recenzjami, a także szukają inspiracji.
Zgodnie z Zasadami Społeczności z TikToka mogą korzystać wyłącznie osoby, które ukończyły 13. rok życia, a nastolatki poniżej 18. roku życia mają do dyspozycji dodatkowe funkcje kontroli przeglądanej treści, m.in. Parowanie Rodziny czy domyślne ustawiony limit czasu spędzonego w aplikacji – 60 minut.
Źródło: materiały prasowe