Eksperyment końca świata
Test o zachowaniu się graczy w obliczu końca świata przeprowadzony był w ramach kilkutygodniowych testów na grze. W tym czasie gracze testujący mogli swobodnie eksplorować rozległy świat gry ArcheAge. Świat ArcheAge, stworzony przez XL Games w Korei Południowej, zdaniem badaczy dobrze nadaje się do analizy behawioralnej, ponieważ jest szeroko otwartą grą typu „sandbox”. Oznacza to, że ludzie mają dużą swobodę eksploracji wirtualnego świata, zamiast podchodzić do zadań w sposób liniowy. Gracze w trakcie badań dowolnie rozwijali swoje postacie, wykonywali zadania i zbierali przedmioty. Pod koniec testów dowiedzieli się, że ich dotychczasowe postępy w rozgrywce zostaną usunięte. Jak zachowali się uczestnicy eksperymentu, mając świadomość, że ich wszystkie działania będą miały tragiczny finał?
Jak gracze zareagowali na „koniec świata”?
Zachowanie graczy badali eksperci z dziedziny psychologii oraz gier. Chcieli bowiem sprawdzić, jak na taki scenariusz zareagują gracze — i jak wpłynie to na ich zachowanie. W badaniu przeanalizowano aż 270 milionów przykładów zachowań. Badanie wykazało, że oprócz kilku osób odstających, które stały się bardziej mordercze pod koniec testu, okazało się, że większość graczy nie uciekała się do zabijania ani zachowań aspołecznych w miarę postępów w grze. W rzeczywistości stały się bardziej towarzyskie. Ogólnie rzecz biorąc, gracze rezygnowali z prób rozwijania swoich postaci lub wykonywania zadań. Była również mała grupa graczy, która zaistniałą sytuację wykorzystała do antyspołecznych zachowań. Nie przejmowali się konsekwencjami swoich działań i częściej decydowali się na zabijanie innych graczy. Część z graczy w obliczu braku przyszłości wcześniej przerwała testy, i to oni mieli wykazywać bardziej antyspołeczne zachowania. Gracze, którzy pozostali tworzyli tymczasowe grupy, nawiązując tym samym nowe kontakty społeczne oraz wzmacniali więzi na dotychczas istniejących czatach grup. Czy takiego zachowania można się spodziewać również po ludziach w rzeczywistym świecie? Dajcie znać w komentarzach.