Spis treści
W 2023 roku nie zabrakło doskonałych gier planszowych do wypróbowania, od starych ulubionych tytułów, które przetrwały próbę czasu, po nowe i innowacyjne produkcje od najlepszych twórców w branży. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie różnorodne tytuły, które naszym zdaniem reprezentują jedne z najlepszych, jakie mają do zaoferowania współczesne gry planszowe. Niezależnie od tego, czy jesteś nowicjuszem w grach planszowych i chcesz zanurzyć się w tym świecie, czy też weteranem szukającym najnowszego tytułu do przedstawienia swojej grupie, mamy nadzieję, że znajdziesz coś, co wzbudzi Twoje zainteresowanie.
Gloomhaven: Jaws of the Lion
Dane techniczne:
- Gracze: 1-4
- Przedział wiekowy: 14+
- Czas gry: 30-120 minut
- Złożoność: Średnio-Wysoka
Gloomhaven to powszechnie ukochany tytuł, który większość graczy uznałaby za jedną z najlepszych gier planszowych wszechczasów. Znajdując się na granicy tradycyjnej gry planszowej i TTRPG, świat i mechanika Gloomhaven rozwijają się w ekscytującym tempie w miarę gry. Po roku lub więcej Twoje sesje w Gloomhaven będą wyglądać zupełnie inaczej niż te na początku kampanii. I chociaż rok może wydawać się dużą inwestycją, każdy, kto zostanie wciągnięty w orbitę Gloomhaven, będzie wiedział, ta podróż była warta czasu!
Dead of Winter
Dane techniczne:
- Gracze: 2-5
- Przedział wiekowy: 13+
- Czas gry: 60-120 minut
- Złożoność: średnia
Dead of Winter, czyli wyczerpująca i zaskakująco przystępna gra o przetrwaniu, pozostaje w czołówce gier planszowych w trybie współpracy. Na początku będziesz po prostu starał się utrzymać barykady wokół swojej kolonii i zapobiec zmniejszaniu się zapasów żywności. Jednak w miarę postępów w grze będziesz musiał ryzykować coraz bardziej. Dzięki dziesiątkom ocalałych z unikalnymi statystykami i umiejętnościami do kontrolowania, Dead of Winter zapewnia to, czego potrzebuje każda dobra narracja o zombie; powód, aby dbać o swoich bohaterów.
Betrayal at Baldur’s Gate
Dane techniczne:
- Gracze: 3-6
- Przedział wiekowy: 12+
- Czas gry: 60 minut
- Złożoność: niska-średnia
Ci, którzy grali w oryginalną grę Betrayal w House on the Hill, wiedzą, że jest to ponadczasowy klasyk tego medium, oferujący niemal nieograniczoną możliwość powtarzania rozgrywki, mnóstwo smaku i zabójczy zwrot akcji, który w połowie przekształcił się we współpracę i rywalizację. Betrayal at Baldur’s Gate bierze to wszystko i przepakowuje tak, aby pasowało do świata D&D. Gracze nie będą już skradać się po nawiedzonym domu, zamiast tego przemierzają ulice i kanały najsłynniejszego – i niebezpiecznego – miasta Faerunu.
T.I.M.E Stories
Dane techniczne:
- Gracze: 2-4
- Przedział wiekowy: 90 minut
- Czas gry: 12+
- Złożoność: Średnio-Wysoka
T.I.M.E Stories to gra eksploracyjna i tajemnicza, która łączy w sobie odgrywanie ról, poszukiwanie wskazówek i „decksplorację”. T.I.M.E Stories oferuje całkowicie wyjątkowe wrażenia, które można wzbogacić ogromną różnorodnością rozszerzeń. Jako agenci pracujący dla agencji T.I.M.E, gracze zostaną wprowadzeni w wydarzenia z całej historii i równoległych linii czasowych. Od przygód na pełnym morzu po zaginione wyprawy arktyczne, plagi szerzące się w małych miasteczkach Ameryki i smoki palące okolicę – T.I.M.E Stories oferuje jeden z najbardziej zróżnicowanych historii w grach planszowych.
Wavelength
Dane techniczne:
- Gracze: 2-12
- Przedział wiekowy: 30-45 minut
- Czas gry: 14+
- Złożoność: niska
Chociaż wiele zaprezentowanych tutaj gier zostało rekomendowanych ze względu na ich strategiczną głębię, Wavelength oferuje coś bardziej społecznościowego i bezpośredniego, ale nie mniej zabawnego. W Wavelength gracze mogą trafić w dziesiątkę, która jest ukryta na tarczy wskazującej widmo. Płatnicy pracują w dwuosobowych zespołach, aby poprzez dostarczanie wskazówek zbliżyć się jak najbliżej celu. Jeden z członków zespołu pełni rolę „psychika” – wie, gdzie jest cel i dostarcza wskazówek osobom nieposiadającym zdolności parapsychicznych, aby odgadły jego położenie. Wavelength to niewątpliwie jedna z najlepszych gier towarzyskich obecnie dostępnych na rynku. Może to być zabawny eksperyment polegający na poznawaniu siebie, jako medium polegające na obserwowaniu, jak starzy przyjaciele łączą swoje wspólne doświadczenia.