Spis treści
- Opóźnienie premiery na PC daje Rockstar większą kontrolę
- Korzyści z bardziej ujednoliconego doświadczenia
- Inne problemy związane z wydaniami na komputery PC
- Biznes Rockstar Games
- „Wszyscy grają na PlayStation”
Brak Grand Theft Auto VI na komputery w dniu premiery może być denerwujące, jednak Rockstar Games z pewnością ma swoje powody, aby podążać za tym schematem. Grand Theft Auto V dzieliło ponad rok od premiery na konsole i komputery PC, a Red Dead Redemption 2 zaliczyło podobne opóźnienie. Wobec braku oficjalnych przyczyn takiej praktyki, zasadne wydaje się spekulowanie na ten temat. Oto 5 powodów, dlaczego GTA VI ominie w 2025 roku użytkowników PC.
Opóźnienie premiery na PC daje Rockstar większą kontrolę
Najbardziej oczywistym powodem, dla którego Rockstar opóźnia w ten sposób premierę swoich gier na PC, jest optymalizacja. Rockstar z pewnością chce zapewnić swoim fanom jak najlepsze wrażenia, a ponieważ sprzęt konsolowy jest ustandaryzowany, zespół programistów może skupić się na maksymalnym jego wykorzystaniu. Prawdą jest, że wielu innych deweloperów bez żadnych problemów wydaje gry jednocześnie na PC i konsole, ale na przestrzeni lat pojawiło się więcej niż kilka katastrofalnych portów na PC.
Korzyści z bardziej ujednoliconego doświadczenia
Rockstar Games ma ugruntowaną reputację dzięki tworzeniu jednych z najbardziej wciągających i realistycznych gier, jakie istnieją, być może po części dlatego, że wypuszcza swoje gry najpierw na standardowy i dedykowany sprzęt do gier. Wydania na PC to zupełnie inna bajka — istnieje mnóstwo różnych konfiguracji używanych przez graczy PC. Nawet jeśli problemy z wydajnością są stosunkowo odosobnione, wieści mogą rozprzestrzeniać się błyskawicznie i sprawić, że niektórzy ludzie będą wahać się przed zakupem gry.
Poniżej znajduje się kilka tytułów Rockstar wraz z odstępem czasu między wydaniem na konsole i komputery PC:
- Red Dead Redemption 2 (1 rok i 1 miesiąc)
- Grand Theft Auto 5 (1 rok i 6 miesięcy)
- L.A. Noire (6 miesięcy)
- Red Dead Redemption (bez wersji na PC)
- Grand Theft Auto 4 (8 miesięcy)
- Bully (7 miesięcy)
- Manhunt 2 (2 lata i 1 miesiąc)
Inne problemy związane z wydaniami na komputery PC
Eksploracja danych i wycieki
Tak zwany "Datamining" to kolejna kwestia, która potencjalnie odradza Rockstar udostępnianie swoich gier wpierw na PC. Ludzie analizują kod gry, aby odkryć sekrety, postacie i informacje o fabule, aby móc o nich dyskutować, a co gorsza, udostępniać je online.
Spoilery
W przypadku tak ważnej gry, jak Grand Theft Auto VI, jest prawie pewne, że sekrety odkryte podczas eksploracji danych pojawią się w kanałach informacyjnych graczy, którzy chcą je odkryć sami. Takie wycieki mogą sprawić, że korzystanie z mediów społecznościowych będzie przypominać poruszanie się po polu minowym.
Piractwo
Innym możliwym powodem, dla którego Rockstar pomija komputer PC podczas premiery swoich gier, jest piractwo. Czasami wypuszczenie crackowanej wersji gry na PC zajmuje piratom kilka dni lub nawet godzin.
Biznes Rockstar Games
Niektórzy uważają, że Rockstar opóźnia premierę swoich gier na PC, aby uzyskać „podwójne zanurzenie”, czyli ponowne wydanie gry ze zaktualizowanymi i/lub ekskluzywnymi funkcjami, aby skłonić fanów do zakupu jej dwukrotnie. W ostatecznym rozrachunku Rockstar Games to firma i nie tworzyłaby gier wideo, gdyby nie generowały one przychodów.
„Wszyscy grają na PlayStation”
„Powodem, dla którego port na PC pojawia się później, a nie jako pierwszy, jest to, że chcą nadać priorytet temu, co się sprzedaje. Przez większość czasu, zwłaszcza w przeszłości, PlayStation było największym punktem sprzedaży. PlayStation było konsolą, którą trzeba było mieć. W większości przypadków sprzedawała się lepiej niż jakakolwiek inna konsola. Wszyscy grają na PlayStation”. — komentuje sprawę były pracownik Rockstar Games, Mike York. Ten miał okazję rozwijać m.in. Grand Theft Auto 5 oraz Red Dead Redemption 2.