E-sport na Igrzyskach Olimpijskich
Międzynarodowy Komitet Olimpijski na swojej 142. sesji jednogłośnie głosował za zatwierdzeniem utworzenia Olimpijskich Igrzysk E-sportowych w Arabii Saudyjskiej na 2025 r. Niektórzy kibice i weterani branży skrytykowali wstępne ogłoszenie dotyczące wyboru kraju gospodarza. Aktualnie IOC nie podało żadnych szczegółów, takich jak miasto-gospodarz, miejsce, daty ani tytuły e-sportowe, które zostaną zaprezentowane.
Czytaj też: Paryż 2024. Pierwsze takie Igrzyska Olimpijskie w historii! AI odmieni rozumienie sportu
Polecany artykuł:
„To naprawdę nowa era dla MKOl. Dzięki potwierdzeniu przez Sesję MKOl utworzenia Olimpijskich Igrzysk E-sportowych dotrzymujemy kroku tempu rewolucji cyfrowej. Społeczność e-sportowa reprezentowana w naszej Komisji Esportu entuzjastycznie zaangażowała się w tę inicjatywę” – powiedział Prezydent MKOl Thomas Bach w komunikacie prasowym dotyczącym tej decyzji.
Przez lata poprzedzające to ogłoszenie związek igrzysk olimpijskich z grami i e-sportem był kontrowersyjny. W 2018 roku Bach stwierdził, że najpopularniejsze tytuły konkurencyjne, takie jak Counter-Strike, League of Legends i Overwatch, są zbyt brutalne i „sprzeczne z wartościami olimpijskimi”. Z tego względu w 2021 roku na wydarzeniu DreamHack zwanym Olympic Virtual Series oglądaliśmy „sporty niefizyczne”, takie jak Zwift, Virtual Regatta i Gran Turismo.
Te dziwne wybory gier trwały do 2023 roku, kiedy ujawniono Olympic Esports Series. Na potrzeby wydarzenia oferta gier została poszerzona, ale nadal nie zawierała żadnych tytułów, które fani kojarzyliby z e-sportem. Finalnie dzięki lobbingowi Arabii Saudyjskiej i jej osiągnięciom w organizacji Gamers8 (obecny Puchar Świata w Esportach) utworzono E-sportowe Igrzyska Olimpijskie, na których według doniesień mogą pojawiać się bardziej tradycyjne tytuły.