Dezinformacja jest to coś, co przyciąga naszą uwagę, czasami budzi lęk i wywołuje reakcję, której nie racjonalizujemy. Im silniejsze są emocje, tym większa tendencja do działania impulsywnego. Nie zastanawiamy się wtedy co zrobić, jak przetworzyć czy wykorzystać daną wiadomość. Nie analizujemy, czy moja automatyczna reakcja mi się przysłuży? Czy udostępniając dalej tę informację kogoś nie skrzywdzę? Natomiast, jeśli mamy wiedzę i znamy te mechanizmy, możemy się nią posiłkować, zagłębić w emocje i nie działać automatycznie. Znajomość mechanizmu naszych reakcji będzie wskazówką do tego, jak rozpoznawać dezinformację.
Polecany artykuł:
Oktogram to gra karciana (do druku własnego) z fikcyjną fabułą, w której dużą część przedstawionych sytuacji można zastosować w życiu codziennym. To symulacja mediów społecznościowych oraz ich algorytmów, a także baniek filtrujących i informacyjnych.
Celem nadrzędnym, oprócz przyjemności z samej gry, jest wprowadzenie do omówienia zjawisk występujących w mediach społecznościowych, a potencjalnie także stworzenie środowisk i sytuacji podobnych do tych, w których osoby grające mogą się znaleźć w Internecie. Gra zapewnia doświadczenia i przekazuje informacje, dzięki którym graczom w przyszłości będzie łatwiej zrozumieć sposób działania mediów społecznościowych oraz poruszać się po nich.
Gra jest częścią publikacji “Od emocji do odporności na dezinformację”, w której pokazane jest jak budować większą samoświadomość młodych osób, by zwiększać ich odporność na fałszywe informacje znajdowane w Internecie. Gra powstała w ramach programu Fake kNOw more, który prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą wraz ze Stowarzyszeniem Demagog (Polska), Fakescape (Czechy), Smilemundo (Hiszpania) i Adfaber (Rumunia) dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation.
Grę pobrać można TUTAJ.
Źródło: Materiały prasowe