Zdjęcie ilustracyjne z aplikacji

i

Autor: fot. reverie.herokuapp.com

AI

Smallville, urocze miasteczko sztucznej inteligencji. Symulacja życia według AI

2023-04-12 10:43

Naukowcy stworzyli wirtualne miasteczko dla sztucznej inteligencji. W miasteczku Smallville umieszczono 25 instancji ChatGPT i kazano im udawać ludzkie zachowania. Informacje o tym, jaki byłe efekt eksperymentu znajdziecie w artykule.

Smallville - wirtualne miasteczko dla sztucznej inteligencji

ChatGPT po kilku miesiącach funkcjonowania ma już swoich zwolenników, jak i przeciwników. Eksperyment przeprowadzony przez uczonych z Google i Uniwersytetu Stanforda był dosyć nietypowy i polegał na stworzeniu miasteczka dla sztucznej inteligencji i poproszenie jej by naśladowała ludzkie zachowania.

Badacze w eksperymencie wykorzystali 25 modeli sztucznej inteligencji GPT-3.5. Każda sztuczna inteligencja otrzymała tekstowe instrukcje, które opisywały jej rolę i relacje w wirtualnym świecie Smallville. Jako przykład naukowcy podali opis, który wykorzystali do stworzenia postaci Johna Li.

„John Lin jest sprzedawcą w aptece Willow Market and Pharmacy, który uwielbia pomagać ludziom. Zawsze szuka sposobów, aby ułatwić proces zdobywania leków dla swoich klientów; John Lin mieszka ze swoją żoną, Mei Lin, która jest profesorem w college'u, i synem, Eddy Lin, który studiuje teorię muzyki; John Lin bardzo kocha swoją rodzinę; John Lin od kilku lat zna parę mieszkającą obok, Sama Moore'a i Jennifer Moore; John Lin uważa, że Sam Moore jest miłym i sympatycznym człowiekiem; John Lin dobrze zna swojego sąsiada, Yuriko Yamamoto; John Lin zna swoich sąsiadów, Tamarę Taylor i Carmen Ortiz, ale nie spotkał ich wcześniej; John Lin i Tom Moreno są kolegami z Willow Market and Pharmacy; John Lin i Tom Moreno są przyjaciółmi i lubią razem dyskutować o lokalnej polityce; John Lin zna rodzinę Moreno dość dobrze - męża Toma Moreno i żona Jane Moreno.”

Postacie AI mogły komunikować się ze sobą używając normalnego języka i używać emotikonek do opisywania czynności. Mieszkańcy Smalville rozmawiali o swoich planach na dany dzień i przekazywali zdobyte informacje dalej.

Oto przykład porannej rozmowy pomiędzy Jonem Lin a jego synem Eddym:

John: Dzień dobry Eddy. Czy dobrze spałeś?

Eddy: Dzień dobry tato. Tak, spałem świetnie.

John: To dobrze. Nad czym dzisiaj pracujesz?

Eddy: Pracuję nad nową kompozycją muzyczną dla mojej klasy. Ma być w tym tygodniu, więc staram się ją skończyć. Ale mam przy tym dużo zabawy!

John: To brzmi świetnie!

Po wyjściu "syna" do szkoły informacja o jego planach została przekazana dalej do jego „matki”.

Mei: Czy Eddy wyszedł już do szkoły?

John: Tak, właśnie wyszedł. Pracuje nad kompozycją muzyczną dla swojej klasy

Mei: Och to wspaniale! Powiedz mi o tym więcej.

John: Myślę, że praca nad tym projektem sprawia mu wiele przyjemności. Mówił, że ma przy tym dużo zabawy.

Mei: To wspaniale. Jestem z niego taka dumna!

Naukowcy sprawdzali zachowanie chatbotów, testując ich reakcje na różne sytuacje np. informując, że prysznic w łazience się popsuł. Jednej z mieszkanek zaproponowali również organizację przyjęcia walentynkowego. Sztuczna inteligencja przygotowała je samodzielnie, a informacja o imprezie rozeszła się częściowo w formie „plotek”. Okazało się, że życie ludzi naśladowane przez sztuczną inteligencję obyło się bez wywoływania konfliktów. Odbyła się za to walentynkowa impreza i lokalne wybory.

Jeśli chcecie zobaczyć, jak wyglądało życie mieszkańców Smallville, możecie zobaczyć demo udostępnione przez naukowców, które pokazuje codzienne działania niektórych mieszkańców.Chociaż w obecnej formie eksperyment nie ma praktycznego zastosowania, to zdaniem naukowców pokazuje one potencjał sztucznej inteligencji w symulowaniu wiarygodnych ludzkich zachowań.

Dla wielu graczy niewątpliwie ciekawym zastosowaniem tego rozwiązania byłoby stworzenie w grach komputerowych postaci NPC na bazie w pełni interaktywnego samodzielnego chatbota.