Król Olch i Dziki Gon
Dziki Gon nie został w całości stworzony przez Andrzeja Sapkowskiego. To gromada duchów, zwana czasem również Dzikim Łowem, która pojawiać miała się według mitów na niebie w towarzystwie grzmotów i błyskawic. W Skandynawii na czele Dzikich Łowów stawał zwykle bóg Odyn. W Niemczech na przodzie Dzikiego Łowu stał bóg Wodan, a niektórzy twierdzili, że w Wielkiej Brytanii przewodzi mu Król Artur.
Dziki Gon pojawiał się w bardzo konkretnych momentach roku, zazwyczaj w najdłuższą noc roku lub w czasie zimowych burz. Wierzono również, że jest on zwiastunem śmierci, wojny, katastrofy lub głodu.
Aen Elle i Lud Olch nawiązują natomiast do ballady Goethego pt. Król Olch.
Noc padła na las, las w mroku spał,
Ktoś nocą lasem na koniu gnał.
Tętniło echo wśród olch i brzóz,
Gdy ojciec syna do domu wiózł.
- Cóż tobie, synku, że w las patrzysz tak?
Tam ojcze, on, król olch, daje znak,
Ma płaszcz, koronę i biały tren.
- To mgła, mój synku, albo sen.
"Pójdź chłopcze w las, w ten głuchy las!
Wesoło będzie płynąć czas.
Przedziwne czary roztoczę w krąg,
Złotolitą chustkę dam ci do rąk".
- Czy słyszysz, mój ojcze, ten głos w gęstwinie drzew?
To król mnie wabi, to jego śpiew.
- To wiatr, mój synku, to wiatru głos,
Szeleści olcha i szumi wrzos.
"Gdy wejdziesz, chłopcze w ten głuchy las,
Ujrzysz me córki przy blasku gwiazd.
Moje córki nucąc pląsają na mchu,
A każda z mych córek piękniejsza od snu".
- Czy widzisz, mój ojcze, tam tańczą wśród drzew
Srebrne królewny, czy słyszysz ich śpiew?
- O, synku mój, to księżyc tak lśni,
To księżyc tańczy wśród czarnych pni.
"Pójdź do mnie, mój chłopcze, w głęboki las!
Ach, strzeż się, bo wołam już ostatni raz!"
- Czy widzisz, mój ojcze, król zbliża się tu,
Już w oczach mi ciemno i brak mi tchu.
-Więc ojciec syna w ramionach swych skrył
I konia ostrogą popędził co sił.
Nie wiedział, że syn skonał mu już
W tym głuchym lesie wśród olch i brzóz.
- Przekład swobodny Wisławy Szymborskiej
Baśnie w świecie Wiedźmina
W opowiadaniach, które zawierają tomy Ostatnie życzenie i Miecz przeznaczenia znajdziemy liczne odwołania do popularnych baśni. Syrenka Sh'eenaz, która pokochała księcia i zgodziła się zamienić ogon na zgrabne nogi nawiązuje w jasny sposób do Hansa Christiana Andersena i jego Małej Syrenki. Wiedźmińska Piękna i Bestia to natomiast historia, którą mogliśmy przeczytać w opowiadaniu Ziarno Prawdy.
W elfiej historii o królowej śniegu w opowiadaniu Okruch Lodu, Yennefer nawiązuje oczywiście do Królowej Śniegu. Okruch lodu, który wpada w oczy niczego nieświadomych mężczyzn, którzy muszą przykuwać sanki do jej orszaku. D'jinni lub Dżin – duch powietrza, zwany także geniuszem, którego udaje się pokonać Geraltowi dzięki sile ostatniego życzenia również jest postacią baśniową. Jest to rodzaj ducha w kulturze arabskiej.