The Invincible

i

Autor: Steam

Gry

Niezwyciężony: Kim był Stanisław Lem oraz jak będzie wyglądać gra na podstawie książki The Invincible?

2023-11-05 19:24

Już za kilka dni ukaże się pierwsza w historii gra będąca adaptacją dzieła polskiego autora Stanisława Lema, Niezwyciężony. Opracowana przez Starward Industries, w którego skład wchodzą weterani CD Projekt Red i Techland, The Invincible adaptuje dzieło o tym samym tytule, choć z kilkoma zwrotami akcji i kluczowymi zmianami, aby zachować dziedzictwo Lema. Czego dokładnie możemy się spodziewać? Przyjrzyjmy się temu z bliska!

Wczesne zapowiedzi The Invincible chwaliły podejście do rozgrywki i narracji w stylu retro science-fiction, doceniając jednocześnie oprawę wizualną. Jednak wielu zainteresowanych grą może nie wiedzieć o twórczości Lema. Jedną z wyjątkowych cech pisarza jest to, że był uważany za futurologa, ponieważ przewidywał drony, internet, rzeczywistość wirtualną, sztuczną inteligencję i nie tylko. W przeszłości adaptacja jego twórczości do filmów okazała się ogromnym wyzwaniem, jednak nie wystraszyło to ambitnych weteranów ze studia Starward Industries. The Invincible to pierwsza produkcja, która stwarza wyzwania nie tylko w przestrzeni gier, ale także w zapewnieniu, że dzieła Lema zostaną dokładnie przedstawione i uhonorowane.

Kim był Stanisław Lem?

Stanisław Lem urodził się w 1921 roku we Lwowie w międzywojennej Polsce, czyli dzisiejszym Lwowie na Ukrainie. Przez jakiś czas studiował medycynę, ale II wojna światowa i jego niechęć do krwi sprawiły, że opuścił tę dziedzinę. Dzięki fałszywym dokumentom rodzinie Lema udało się uniknąć getta – był to ratujący życie przywilej. Lem pracował w tym czasie jako mechanik samochodowy i spawacz, czasami okradając nazistów, aby wspomóc polski ruch oporu. Po wojnie rodzina Lema osiedliła się w Krakowie; jasne jest, jak wczesne lata życia Lema naznaczone były wojną, okrucieństwami i najczarniejszymi rzeczami, jakie ludzkość miała do zaoferowania.

Jego twórczość literacka rozpoczęła się w połowie lat czterdziestych XX wieku licznymi publikacjami, w tym poezją i pierwszą powieścią science fiction. Publikował przez resztę swojego życia, powoli budując swoją reputację futurologa. Co więcej, Lem szybko dał się poznać jako Autor Autorski; innymi słowy, jego twórczość przez wiele lat będzie wywierać wpływ na innych polskich pisarzy i będzie w tej dziedzinie szanowana. Nie obyło się jednak bez wyzwań. Kilka fragmentów jego wczesnych dzieł nie przeszło przez cenzurę państwa komunistycznego, a sam Lem później skrytykował niektóre z nich ze względu na narzucone ideologie.

W 1964 roku Lem opublikował Niezwyciężonego, a także Summa Technologiae, w której znalazło się wiele jego przekonań filozoficznych, a także przemyśleń na temat przyszłości.

W jednym z ostatnich wywiadów przed śmiercią, w 2006 r. Stanisław Lem mówił o wpływie podróży kosmicznych na ludzkość i omawiał, w jaki sposób stale rozwijający się przemysł informatyczny prowadzi do dezinformacji. Wiele z tych informacji, a także pewnego rodzaju jego ogólne przewidywania, są dziś tak samo aktualne, jak wtedy, gdy tworzył swoją poezję, i jest to jeden z powodów, dla których Starward Industries zdecydowało się zaadaptować jego prace.

Na cześć jego pamięci Polska ogłosiła rok 2021 Rokiem Stanisława Lema, a wiele jego dzieł czczonych jest do dziś. Wszystko to oznacza, że Lem nie tylko stworzył imponujący dorobek, ale uczynił to w najważniejszych momentach historii Polski. I chociaż dyrektor generalny Marek Markuszewski wyjaśniał, że adaptacja The Invincible wydawała się „przeznaczeniem” i że to miłość do Lema sprowadziła wielu programistów do tego zespołu, presja, aby uczciwie wykonywać swoją pracę, musi być niesamowita.

Rozgrywka w Niezwyciężonym

Całą tę pasję opakowaną w nadrzędną oprawę, narrację i grafikę należy również dopasować do rozgrywki. Pod wieloma względami The Invincible jest połączeniem twórczości Lema i gier takich jak Firewatch, Alien: Isolation i Road 96. Zespół programistów zainspirował się wykorzystaniem krótkofalówek z gry Firewatch jako metody komunikacji, podczas gdy napięcie i ciągłe zagrożenie występujące w Alien: Isolation odegrały ważną rolę przy tworzeniu projektu Regis III i sposobu, w jaki gracze go eksplorują. Tymczasem Road 96 bezpośrednio wpłynęła na profile postaci w grze.

System dialogu w Invincible jest prawdopodobnie najważniejszą mechaniką, ponieważ gracze mogą go używać do kształtowania postaci Yasny, formułowania własnych opinii na temat wydarzeń wokół nich, a także interakcji z opiniami astrogatora i kwestionowania ich. Ta funkcja dodaje mnóstwo wartości do powtórzenia historii, ponieważ gra oferuje różne decyzje, a także możliwość uzyskania różnych zakończeń.

Naszym głównym zadaniem będzie uratować zaginionych członków załogi rozproszonych po Regis III. To nieuchronnie prowadzi do konfliktu i chociaż walka może nie być siłą napędową rozgrywki w The Invincible, odgrywa jednak swoją rolę. Gracze będą mogli władać działem Weyr oraz zawsze znajdą przy sobie kilka urządzeń atompunkowych, które uzupełnią eksplorację Regis III. Mowa tutaj o takich narzędziach jak lokalizator, telemetr, luneta i detektor. Istnieje również łazik, który gracze mogą przemierzać powierzchnię Regis III.

OTwarde podejście do science fiction w Niezwyciężonym może nie być dla każdego, ale jasne jest, że Ci, którzy w niego zagrają, zostaną nagrodzeni dziesięciokrotnie pod względem historii, rozgrywki i nie tylko.

Raport Złotorowicza - Skończmy z propagandą sukcesu!

Harry Potter QUIZ: Różdżka, którego czarodzieja pasuje do Ciebie najbardziej?

Pytanie 1 z 8
Który przedmiot nauczany w Hogwart lubisz najbardziej?